فن آوری نسل سوم در گوشی های تلفن همراه
وقت وب گردی که میشه هیچ کجا ایران وب نمیشه
ایران وب رقابت نمی کند ؛ رقابت می آفریند

 

پرونده ای برای اپراتور ۳G

 

نسل های جدید تلفن های همراه در راهند و به همین دلیل شرکت های بزرگ تولیدکننده گوشی های موبایل در تلاشند تا با افزودن سرویس ها و خدمات جدید و متنوع به قابلیت های گوشی های همراه سهم بیشتری از بازار فروش را به خود اختصاص دهند. امروزه گوشی های موبایل کاربردی بیش از یک وسیله ارتباطی دارند به نحوی که کاربران آن می توانند حجم فراوانی از امور و فعالیت های روزمره خود را با استفاده از قابلیت های این کالای ارتباطی انجام دهند.هم اکنون تلفن های همراه در حد و اندازه های یک رایانه کوچک تعبیه می شود و این مدل از گوشی ها در جایگاه یک رایانه جیبی امکان انجام بسیاری از امور را در دنیای دیجیتال به همراه دارند. در این میان بهره گیری از تکنیک سوئیچینگ مداری دیتا در شبکه های نسل سوم که با استفاده از آن انتقال اطلاعات از طریق موبایل با سرعت بالا ممکن می شود می تواند بر کاربرد این گوشی های موبایل مفید واقع شود.

 

با وجودی که تصمیم برای برخورداری از خدمات نسل سوم موبایل در کشور ما نیز گرفته شده است و طی ماه های آینده اپراتور سوم قرار است سیم کارت های خود را بر بستر ۳G در کشور عرضه کنند مشترکان ایرانی امیدوارند که بتوانند از تمامی قابلیت گوشی های نسل سومی خود بر این بستر ارتباطی استفاده کنند. مردم ایران نیز مانند دیگر مردم جهان خواهان استفاده از سرویسهای جدید تلفن همراه چون برقراری ارتباط صوت تصویر و دیتا با سرعت انتقال بالا هستند که تاکنون این مهم با وجود نسل های ۵ /۲ و ۷۵ /۲ موبایل در کشور به دلیل پایین بودن سرعت انتقال اطلاعات تحقق نیافته است. کارشناسان معتقدند که مسئولان باید در جهت تطبیق سرویسهای گوشی های نسل سومی و خدماتی که اپراتورهای موبایل باید بر بستر ۳G عرضه کنند گام بردارند چرا که تکنولوژی نسل سوم موبایل بسیار متفاوت از فن آوری نسل های فعلی در ایران است و علاوه بر MMS و GPRS، استفاده از سیستم های مالتی مدیا از جمله خصوصیات ذاتی نسل سوم موبایل خواهد بود که عملی شدن ایده های تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی و آموزش الکترونیکی با گسترش فرهنگ استفاده از فن آوری اطلاعات به سهولت ممکن می کند.

 

براین اساس گفته می شود که باید پیش از ارائه موبایل نسل سوم ارزیابی هایی در رابطه با میزان استفاده از قابلیت های سرویس های این فن آوری و نوع گوشی های در دست مشترکان ایرانی به عمل آید تا مشخص شود امکان بهره برداری از تمام سرویس های نسل سوم برای متقاضیان فراهم است یا خیر؟ در حال حاضر سرویس MMS و GPRS تقریبا در تمام گوشی های مشترکان وجود دارد اما متاسفانه استفاده از این سرویس ها آنطور که باید صورت نمی گیرد. به همین دلیل کارشناسان معتقدند که باید همزمان با ارائه سیم کارت های نسل سومی امکان استفاده از تمامی قابلیت های گوشی های نسل سوم نیز برای مشترکان فرهنگ سازی شود.

 

دسترسی به اینترنت نسل سوم با سخت افزارهای قابل حمل

 

سیم کارت های نسل سوم علاوه بر نصب در تلفن های همراه هوشمند می توانند با بسیاری از مینی لپ تاپ ها و لوح رایانه ها سازگار شوند و از طریق این رایانه های قابل حمل سبک خدمات اتصال پرسرعت به اینترنت را به کاربران عرضه کنند.یکی از مهم ترین ویژگی های نسل سوم که آن را از شبکه نسل دوم متمایز می کند دسترسی به اینترنت پرسرعت است به طوری که این سیم کارت ها توانسته اند تلفن های همراه هوشمند نسل سوم را به یک وسیله کاربردی در دسترسی به اینترنت تبدیل کنند.از سویی دیگر با ورود مینی لپ تاپ ها (نت بوک) و لوح رایانه ها (تبلت) مجهز به اتصالات نسل سوم، این رایانه های قابل حمل نیز در توسعه اینترنت موبایل با استقبال بالایی روبه رو شده اند.خوشبختانه بازار ICT کشورمان غنی از مدل های مختلف نت بوک ها، تبلت ها و تلفن های همراه هوشمند بوده و بنابراین کاربران ایرانی از نظر سخت افزار با هیچ مشکلی مواجه نیستند اما نکته مهم در استفاده بهینه از تمام امکانات سخت افزاری موجود در بازار، خدمات پشتیبانی محصولات و زیرساخت های شبکه است که می تواند با ورود نسل سوم به این بازار و ارائه پشتیبانی های موثر از سوی اپراتورها اینترنت موبایل در ایران توسعه یابد.

 

رشد ۱۰ برابری ۳G ظرف چهارسال گذشته در دنیا

 

براساس گزارشی که از سوی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) منتشر شده شبکه های نسل سوم در چهار سال گذشته رشد ۱۰ برابری را تجربه کرده اند و با این توسعه ۱۰ برابری از خط ثابت باند پهن پیشی گرفته اند. طبق پیش بینی های به عمل آمده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات نسل سوم که به کاربران امکان می دهد از طریق تلفن، تلویزیون تماشا کرده و به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند تا پایان سال ۲۰۱۰ و با شتاب یافتن توسعه آن از مرز ۹۰۰ میلیون اشتراک می گذرد. بر اساس این بررسی آماری در آغاز سال ۲۰۱۰ ظرفیت نسل سوم موبایل در مقایسه با ۷۳ میلیون مشترک در چهار سال قبل به ۶۶۷ میلیون رسید که این میزان رو به رشد نشان از توان وسیعی دارد که فن آوری بی سیم به خود اختصاص داده اند. در همین مدت شمار مشترکان پهنای باند ثابت نیز از ۲۱۶ میلیون به ۴۷۹ میلیون افزایش یافته اند اما با این وجود بررسی ها نشان می دهد که نسل سوم اکنون ۱۴ درصد از کل اشتراک های مخابراتی بی سیم را در مقایسه با ۳ درصد در سال ۲۰۰۶ از آن خود کرده است.

 

ترغیب مشترکان به استفاده از ۳G با طرح های خدماتی ارزان قیمت

 

کارشناسان معتقدند که بازار باند پهن سیار به سرعت رو به رشد است و افزایش گرایش به ابزارهای اطلاعاتی سیار با قیمت پایین و افزایش کارآیی این ابزارها نشانگر این رشد است.طرح های خدماتی ارزان مهم ترین عاملی است که می تواند مشترکان را به سمت استفاده از فن آوری های جدید در شبکه موبایل ترغیب کند. به همین دلیل به نظر می رسد اپراتور سوم موبایل که قرار است سیم کارت های نسل سوم را وارد بازار کند باید بر اجرای طرح های خدماتی ارزان تمرکز بیشتری داشته باشد و ارائه باند پهن برای هر مشترک از دیگر مواردی است که این اپراتور باید به آن توجه کند.

 

کارشناسان بر این باورند توانایی اتصال به اینترنت از طریق شبکه های مختلف از مواردی است که موجب جذب مشترک به سیمکارت های نسل سوم خواهد بود. مشترکان باند پهن سیار خواستار آن هستند که بتوانند در بیرون از خانه یا دفتر به اینترنت دسترسی داشته باشند و موبایل نسل سوم می تواند مکمل یا جایگزینی برای باند پهن ثابت باشد.

روزنامه تهران امروز

 ( www.tehranemrooz.net )


گردنبند بسیار زیبا نقره به همراه آب زمزم و آیت الکرسی

امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 9 اسفند 1389برچسب:فن آوری نسل سوم در گوشی های تلفن همراه,
ارسال توسط محمد رضا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی